چکیده الفاظ
به کار رفته در قرآن پیرامون عامل باروری، مطلق است و به «مایع منی» مرد
نیز به عنوان یکی از عوامل باروری اشاره شده است. این مطلب باعث گردیده تا
بسیاری از برداشتها به سمتی برود که منی تنها عامل باروری است، ولی با
کنکاش میتوان فهمید که در قرآن به هر دو عامل باروری زن و مرد اشاره
گردیده است. بسیاری از مفسران قدیم هم که هیچ آگاهی از فیزیولوژی باروری و
شرایط زیستشناختی زن در باروری نداشتهاند، همان نظریههای رایج در
پزشکی زمان خود را به قرآن نسبت دادهاند، اما برخی از مفسران جدید
اینگونه برداشتها را اصلاح نمودهاند. در قرآن
با الفاظ متعددی به عامل باروری و پیدایش جنین اشاره شده است. برای فهم
دقیق این موضوع، بررسی کامل پنج اصطلاح لفظ مطلق مایع، مایع آمیخته یا
ریخته شده، مایع اندک یا ضعیف، منی، نطفه امشاج ضروری میباشد که در سایه
علم پزشکی نوین اعجاز علمی قرآن بیش از پیش آشکار میشود. واژگان کلیدی: قرآن، عامل باروری، پیدایش، جنین، مایع، منی. درآمد باید
اعتراف نمود میتوان قرآن را به عنوان تنها منبع قابل اطمینان برای
موضوعات قطعی پزشکی در نظر گرفت؛ چرا که قرآن به عنوان آخرین و کاملترین
کتاب الهی مطرح است. پس طبیعی است گزارههایی در آیات درباره زیست همه
جانبه انسان نیز وجود داشته باشد و تمام جوانب و ابعاد این موجود و موضوعات
زندگی وی را مد نظر قرار داده باشد. از سوی دیگر، طبیعی است قرآن مفاهیم
را به ظاهر ساده، اما بسیار دقیق بیان نموده است. البته ممکن است این
مفاهیم با رهآوردهای علمی و دانش روز بشر در علوم پزشکی به ظاهر سازگار یا
ناسازگار باشند، اما باید دانست گزارههای قرآنی در موضوعات پزشکی را بر
اساس پزشکی رایج میتوان این گونه تقسیمبندی نمود: یک. گزارههای همخوان با پزشکی جدید برخی
گزارههای قرآن هر گاه در قالب پزشکی رایج ارائه گردد، چه بسا همانی را
بیان میکند که در عرصه پزشکی جدید پذیرفته شده است. این گزارهها
معمولاً با روند متعارف پزشکی نوین همخوانی دارد و بیانکننده بخش مورد
پذیرش این نگرش حاکم بر پزشکی میباشد؛ مانند نظریه «تغذیهای فراگیر» که
قرآن انسان را موجودی همهخوار (گیاهخوار و گوشتخوار) در قلمرو خاص
معرفی مینماید. دو. گزارههای ناهمخوان با پزشکی جدید برای
درک این بخش ناگزیر از بیان موضوع بسیار گسترده و دقیق نوع ارتباط علم ـ
به همان مفهوم رایج یعنی علم تجربی ـ و دین هستیم، اما به اختصار میتوان
گفت: علم تجربی ظنی است و مرکّب از گزارههای درست و نادرست است که به دو
بخش تقسیم میشود: الف) علوم به ظاهر قطعی:
این بخش از گزارههای علمی تا حدّی از قطعیت برخوردار است و تأثیرپذیری
کمتری از عوامل ظنی دارد، مثل ریاضیات و قوانین علمی. این قضایا معمولاً
با گزارههای قطعی دینی هیچ گونه برخورد و تعارضی ندارد.
[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
نظرات شما عزیزان: